„Letošní hold měl mimořádný celospolečenský přesah. Modré srdce se stalo symbolem odporu proti kyberšikaně,“ říká člen správní rady HC Sparta Praha Jakub Dlouhý. Spolu s generálním ředitelem Petrem Vosmíkem předali na dobročinné složky Integrovaného záchranného systému a Armády ČR symbolický šek na 1 962 435 korun. Za šestnáct let existence tak projekt pomohl získat už přes 10,5 milionu korun.
Hráči Sparty během zápasů s Vítkovicemi a Litvínovem oblékli černé dresy s bledě modrým logem a rozmazanými „hejty“. Ty poté byly společně se speciálně vyrobenou výstrojí brankářů a dalšími artefakty vydraženy v živé a online aukci. Fanoušci navíc mohli přispět nákupem zážitků a speciálních hokejových artefaktů na webu Donio.cz.
„Výsledná částka je krásná, navíc rekordní. Spolu se zástupci složek jsme se ale shodli, že není nejzásadnější. Důležité bylo upozornit na problém kyberšikany a pomoci těm, kteří ji zažívají,“ dodává Jakub Dlouhý.
Téma kyberšikany Sparta otevřela i po nedávné osobní zkušenosti jednoho z lídrů týmu, útočníka Michala Řepíka. S problémem se ale začali svěřovat i další hráči. „Je neuvěřitelné, jak zlí dokáží lidé za profily být. Nehledě na to, že se to často týká členů rodiny a dětí. Když vám přijde zpráva, ve které vám přejí, aby vaše děti byly nemocné, je vám z toho až smutno, co se tady na zemi a ve světě děje,“ řekl brankář Sparty Jakub Kovář.
„Jako hráči zažíváme takových zpráv poměrně dost, někdy i každý den. Je to věc, která má vliv na všechny. Šikana, ať už online nebo offline, je velmi nebezpečná a neměla by být podceňována. Je úžasné, že Sparta dokáže zorganizovat takové akce, aby rozšiřovala povědomí o důležitých problémech,“ dodal produktivní obránce Aaron Irving.
Projekt si získal sympatie i u soupeřů. Na sociálních sítích se objevil sdílený příspěvek Sparty a Litvínova, v němž vystoupili bratři Kašové. „Výborná myšlenka. Je to dost aktuální a hodně lidí se s tím setkává. Je skvělé, že se snaží na to upozornit a nějak proti tomu bojovat. Moc se mi to líbí,“ uvedl kapitán litvínovského týmu Matúš Sukeľ.
„Kampaň, která vyvrcholila efektními zápasovými ceremoniály, oslovila i fanoušky jiných klubů. Dokonce i lidi, kteří hokej denně nesledují. Věříme, že alespoň někteří z nich budou o svém chování v internetovém prostředí více přemýšlet. A doufáme, že se oběti kyberšikany nebudou bát s problémem svěřit a požádat o pomoc,“ hodnotí marketingový ředitel Sparty David Dinda.
Projekt podpořila i řada osobností nejen z hokejového prostředí. “Nikdo si nezaslouží, aby mu bylo ubližováno. Přesto musíme čelit různým výzvám a strachům. Společně jsme ukázali, že kyberšikanu odsuzujeme,” pochvalovala si kickboxerka a účastnice poslední řady Stardance Martina Ptáčková, jedna z tváří letošního projektu Sparta vzdává hold.